Advies

professionele ondersteuning bij personele vraagstukken

Als werkgever krijg je regelmatig te maken met allerlei personele vraagstukken.

Het start met goede arbeidsovereenkomsten en regelingen en eventuele (tussentijdse) wijzigingen. Zo kun je al veel problemen voorkomen. Wij helpen je graag met het opstellen daarvan. Voorkomen is beter dan genezen.

Tijdens de arbeidsrelatie ontstaan er natuurlijk ook vaak vragen of zijn er problemen met medewerkers. Het kan gaan om wijzigingen in de individuele afspraken, medewerkers die disfunctioneren, houding en gedrag die te wensen over laat, incidenten die verwijtbaar zijn aan een medewerker, ontslag (gedwongen of in goed overleg), reorganisatie en hoe dit aan te pakken, vragen over (begeleiding bij) ziekteverzuim of over vakantie en verlof etc.

Kortom: je kunt bij ons terecht voor advies op het gebied van het arbeidsrecht, sociaal zekerheidsrecht en medezeggenschapsrecht. Heb je een juridische kwestie met een medewerker, dan overleggen wij over de toe te passen strategie die het snelst tot het beste resultaat leidt.

Mocht een procedure onontkoombaar zijn, dan ondersteunen wij je ook hierbij, tegen dezelfde scherpe tarieven.

Voor een toelichting: klik op één van onderstaande onderwerpen.

Personeel binnenhalen en aan je binden is voor veel bedrijven een belangrijke succesbepalende factor. Wij adviseren bij het opstellen of wijzigen van arbeidsvoorwaardelijke regelingen en contracten. Ook als het gaat om afspraken met mensen die stage lopen, zelfstandigen, ingeleende krachten of leerlingen.

Samen met jou kijken we naar opmaak, stijl en taalgebruik dat past bij jouw bedrijf.  Voor de medewerker aantrekkelijke regelingen zijn essentieel in deze arbeidsmarkt.

Lastig is dat het arbeidsrecht regelmatig wijzigt. Bij het opstellen van overeenkomsten en regelingen garanderen wij dat ze voldoen aan de laatste actuele ontwikkelingen.

Werkgevers kunnen bij ons terecht met vragen als:

  • Zijn de arbeidsovereenkomsten of het personeelshandboek nog up-to-date?
  • Hoe zorg ik ervoor dat de regelingen van toepassing zijn op de arbeidsrelatie?
  • Wat zijn de verschillende contractvormen waaruit ik kan kiezen?
  • Kan ik de arbeidsvoorwaarden met een medewerker (eenzijdig) wijzigen?
  • Hoe kan ik op maat gemaakte afspraken het best formuleren in de overeenkomst?
  • Hoe kan ik protocollen, regelingen en reglementen toetsen of op maat opstellen?
  • Hoe pas ik mijn arbeidsvoorwaarden en overeenkomsten aan volgens de meest recente wet- en regelgeving?

Functioneren

Managers vinden het vaak lastig om een medewerker aan te spreken op het functioneren. Nog niet gesproken over de wijze van vastleggen van afspraken.

We helpen je bij vragen als:

  • Wat is je doel met deze specifieke medewerker?
  • Wat is de handigste aanpak?
  • Wat kan wel en wat kan niet?
  • Hoe leg ik dingen vast?
  • Zijn er mogelijkheden om het verbetertraject te verkorten en op kosten te besparen?
  • Is het bestaande dossier voldoende om te komen tot beëindiging van het dienstverband?

We schatten eventuele kosten in en ondersteunen je als HR medewerker bij dit traject. Soms leidt dit al snel tot een gesprek over beëindiging. Soms zet een medewerker de schouders eronder. Hoe het ook loopt: wij ondersteunen je op de achtergrond en nemen ook de verantwoordelijkheid mocht één en ander leiden tot een ontslagprocedure bij de Kantonrechter.

Incidenten

Bij meer of minder ernstige incidenten is ontslag een onderwerp waarmee managers kampen:

  • diefstal
  • fraude
  • houding/gedrag
  • (seksuele) intimidatie
  • etc

Wij ondersteunen je bij het (starten van een) onderzoek en/of het nemen van de juiste beslissingen en indien nodig bij een eventuele procedure.

Wij hebben ruime ervaring als het gaat om reorganisatie en afvloeiing van medewerkers.

Wij helpen bij het nemen van beslissingen en eventuele onderhandelingen. Zo nodig voeren wij met en voor bedrijven procedures bij de rechter of UWV. Voorbeelden van vragen die wij dagelijks krijgen:

  • Welke mogelijkheden zijn er om een dienstverband te beëindigen?
  • Eindigt dit contract voor bepaalde tijd van rechtswege en kan ik deze overeenkomst nog verlengen?
  • Hoe pak ik een onderhandelingstraject aan om te komen tot afspraken over beëindiging?
  • Is dit dossier voldoende voor ontslag?
  • Hoe kan ik tot ontslag komen van een medewerker waarmee ik een vertrouwensbreuk heb?
  • Kan ik ook tot een ontslag komen als mijn loonkosten relatief te hoog zijn?
  • Welke andere mogelijkheden (herstructurering, organisatorisch etc.) zijn er om tot ontslag van medewerkers te komen?

Ziekteverzuimbeleid en kostenbeheersing zijn essentieel voor veel werkgevers. De loondoorbetalingsplicht kan sterk drukken op je resultaten. De procedures zijn lastig te doorgronden en de eisen aan je kennis liggen hoog. Arbodiensten zijn vaak onvoldoende toegerust op complexe vraagstukken. HR Juristen helpt je de juiste beslissing te nemen. Het risico op boetes en procedures wordt aanzienlijk verkleind door regelmatig met ons contact te houden bij doorlopende ziektegevallen. Je kunt bij ons terecht met vragen als:

  • Hoe stel ik protocollen en interne procesmatige afspraken op?
  • Wat mag ik van een werknemer verwachten na een ziekmelding en bij langdurige ziekte?
  • Kan ik een medewerker aanspreken op frequent verzuim?
  • Welke sancties bestaan er als een medewerker niet meewerkt?
  • Hoe vraag ik UWV om een second opinion?
  • Welke mogelijkheden zijn er binnen de Poortwachter-verplichtingen?
  • Wat is passend werk en hoe leg ik nieuwe arbeidsvoorwaardelijke afspraken vast?
  • Hoe kan ik een loonsanctie van UWV voorkomen en maak ik bezwaar tegen een opgelegde loonsanctie?
  • etc

De regels over vakantie, vakantieopbouw en soorten verlof op grond van de wet en cao zijn vaak erg ingewikkeld. HR Juristen helpt bij deze vraagstukken en biedt ondersteuning bij verlening of onthouding van vakantie- of verlofverzoeken van medewerkers. Voorbeelden van vragen zijn:

  • Welke rechten heeft een medewerker als het gaat om de wettelijke geregelde verlofvormen
  • Kan ik een medewerker verplichten om vakantie op te nemen?
  • Hoe werkt het met opbouw van vakantie, ADV, verlof etc.?
  • Kunnen vakantiedagen komen te vervallen en hoe werkt dat in de praktijk?
  • Mag een werknemer zomaar weggaan vanwege een doktersafspraak?
  • Moet ik ieder vakantie- of verlofverzoek accepteren en hoe kan ik deze afwijzen?
  • Kan ik een verlofverzoek omzetten in een vakantieopname?
  • Heb je recht op verlof bij jubilea, verhuizing, trouwerijen etc.?

Wij hebben veel ervaring met reorganisaties en hebben diverse grote en kleine reorganisaties begeleidt.

Vraag vrijblijvend een gesprek aan.

Het arbeidsrecht is continu in beweging. Er komen jaarlijks vele regelingen bij. Daarnaast zijn er ook veel zaken niet geregeld en weet je als werkgever vaak niet precies wat je van een ‘goed werknemer’ mag verwachten. Bovendien zijn er ook veel gebieden die indirect verband houden met ‘personele vraagstukken’. Voorbeelden van onderwerpen waarmee je ook bij ons terecht kan:

  • Hoe kan ik iets doen aan de loonkosten?
  • Waarmee moet ik rekening houden bij een herstructurering, fusie of overname?
  • Hoe pak ik een reorganisatie aan?
  • Hoe ga ik om met klachten over gelijke behandeling of met anonieme klachten of geruchten?
  • Hoe vaak en hoe lang mag een medewerker werkzaamheden verrichten?
  • Wat zijn belangrijke regels rondom arbeidsomstandigheden in de praktijk?
  • Wanneer moet ik de OR betrekken bij wijzigingen van regels of afspraken?
  • Welke uitkeringen, premiebetalingen en subsidiemogelijkheden zijn er voor mij als werkgever?