Nieuw personeelshandboek of voldoet het huidige nog?

HR Juristen ondersteunt werkgevers in verschillende branches. Graag delen we onze kennis en ervaringen met jullie. Met regelmaat lees je hier artikelen, die voor werkgevers, maar ok voor werknemers interessant zijn.

Terug naar het overzicht

Een HR-directeur vraagt ons om het personeelshandboek door te nemen om te kijken of dat nog voldoet aan alle laatste (wet/CAO)-wijzigingen.

Hoe pakken wij dat aan?

Natuurlijk kijken we eerst vrijblijvend naar het document en vragen ook de arbeidsovereenkomsten en aanvullende stukken op die van belang zijn, zoals gedragscodes, onkostenregelingen, aanvullende afspraken bij de arbeidsovereenkomsten etc.

We bekijken de CAO en voorzien het personeelshandboek van opmerkingen. Ook dit is vaak nog vrijblijvend en bedoeld om tot een advies te komen wat de beste keuze is voor de HR-directeur.

Grof gezegd komen we twee situaties tegen:

    1. namelijk de situatie dat het handboek verouderd is en dan gaat het vaak niet alleen over juridische zaken maar vaak ook over taal, stijl (met veel woorden als verplicht, dienen en sancties) en opmaak.
    2. Sommige handboeken zijn best goed bijgehouden, de tekst is prettig leesbaar en hier en daar staat er nog een oude regeling in die moet worden gewijzigd.

In de eerste situatie adviseren wij om opnieuw te beginnen en het handboek te moderniseren, zo zal duidelijk zijn. In de tweede situatie helpen wij om het handboek te updaten.

Wij hebben voor veel kleine en grote bedrijven nieuwe personeelshandboeken gemaakt of bestaande nagekeken. Vraag vrijblijvend om advies.

Na het toesturen van de stukken kunnen wij een gerichte offerte sturen en ook een vaste prijsafspraak maken als dat gewenst is, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.