Wijzigingen bedrijfsreglement / ziekteverzuimprotocol vereist vanwege nieuwe Arbowet (juli 2017)
HR Juristen ondersteunt werkgevers in verschillende branches. Graag delen we onze kennis en ervaringen met jullie. Met regelmaat lees je hier artikelen, die voor werkgevers interessant zijn.
Reglement wijzigen
Veel van onze klanten benaderen ons met de vraag om het bedrijfsreglement en/of ziekteverzuimprotocol aan te passen aan de nieuwe Arbowetgeving.
Bij de (beoordeling van de) Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) worden ondernemers of organisaties dringend geadviseerd om het bedrijfsreglement te wijzigen met in achtneming van de nieuwe bepalingen in de Arbowet.
Aan welke wijzingen moet je dan denken:
- Allereerst is het van belang dat uit verschillende punten in het verzuimprotocol blijkt dat de Arboarts een adviserende rol heeft en dat de ondernemer de eindverantwoordelijkheid draagt voor de verzuimbegeleiding.
- In het reglement dient aandacht te worden besteed aan het Arbeidsomstandigheden spreekuur (AOS) en de toegankelijkheid voor de werknemer; daarbij dient nadrukkelijk te worden aangegeven dat niet persé sprake hoeft te zijn van ziekte.
- Verder vraagt de nieuwe Arbowetgeving dat in het reglement de rol van de preventiemedewerker en vertrouwenspersoon tot uitdrukking komt;
- Ook is het van belang dat in het reglement wordt vermeld dat de medewerker recht heeft op een second opinion bij een andere (onafhankelijke) Arboarts.
- Eventueel zou kunnen worden aangegeven dat de Arboarts de gelegenheid heeft om de werkplek te bezoeken.
Natuurlijk helpen wij u graag om uw (ziekteverzuim)reglement weer up to date te krijgen aan de laatste wijzigingen.
- Daarbij zullen wij gelijk aandacht besteden aan een aantal onderwerpen die wij veel tegenkomen, als afspraken over ‘welke werkzaamheden nog wel mogelijk zijn’, ‘(regelmatig) contact na de ziekmelding’, ’frequent verzuim’etc.
- Daarnaast kunnen wij u adviseren op welke wijze u het beste ervoor kunt zorgdragen dat in de praktijk het bedrijfsreglement en de wijzigingen onmiskenbaar van toepassing zijn op de arbeidsrelatie. (Dit wil er namelijk nog wel eens een keer aan schorten.)
Overige zaken
- Naast de wijzigingen in het bedrijfsreglement is het zaak om een functiebeschrijving op te stellen voor de preventiemedewerker met daarbij de verschillende taken. Het belangrijkste aspect daarbij is dat deze een rol speelt bij het tot stand komen en het uitvoeren van de risico-inventarisatie en –evaluatie (RI&E). Ook hierbij kunnen wij u helpen.
- Ook is het zaak om de afspraken met de Arbodienst weer eens tegen het licht te houden als het gaat om de wijzigingen in de Arbowetgeving. Denk daarbij aan afspraken over de AOS, invulling rol vertrouwenspersoon, wijze omgang second opinion, toegang werkplek en niet te vergeten de ‘verplichte klachtenprocedure’ bij de Arbodienst.